Battambang by Billie

9 maart 2019 - Battambang, Cambodja

Het verhaal van Battambang begint met een boer die zwarte rijst at en daardoor zelf helemaal zwart werd. Op een dag vond hij een magische stok. Door al zijn macht werd hij koning, 7 jaar lang. Met zijn magische stok kon hij mensen doden door ernaar te wijzen. Als hij zijn stok over een koe smeet, kwam ze terug. Omdat hij zich zo belangrijk vond, kreeg hij ruzie met de heilige mannen. Hij wilde zijn stok naar de heilige mannen smijten en verloor zijn stok. Zo verdween Battambang. Battambang is de naam van het stadje waar we zijn en betekent ‘verloren stok’. Nu staat er in het midden van de stad een groot beeld van Battambang. De mensen gaan er bidden en offeren voor goede examens, goede zaken of om kindjes te krijgen.

Later op de dag gingen we met de bamboetrein naar een klein tussenstopje. Daar kochten Pim en ik een kleedje. Onderweg zagen we ook droge rijstvelden. Toen we terugkwamen, zagen we een baby in een hangmatje. Het was zo schattig.

Even later bezochten we de tempels. Er was een mooie oude tempel van wel 300 jaar oud. We zagen ook vele stupa’s. Daar stoppen ze de asse van de gestorven mensen in. We kwamen een klein meisje tegen en gaven haar een snoepje. Ze volgde ons naar de uitgang. Ze moest alleen naar huis van school.

Op de volgende halte stonk het heel erg. Want ze hadden vissen gevangen en die lieten ze 2 jaar lang rotten om er vissaus van te maken. De koppen van de vissen sneden ze eraf en het hart, de lever en de longen haalden ze er uit.

Daarna stopten we bij een boerderij waar ze velletjes van loempia’s maakten. Er zaten ook kippen en er groeiden ananasplanten. Ze maken wel 2000 loempiajasjes per dag. Dat doen ze door een bak met heet water neer te zetten, daar rijstebrei over te doen en er een kom bovenop te zetten.

Toen stond er een cool bezoekje op het programma. We bezochten een krokodillenboerderij met kleine babykrokodillen. Pim en ik hebben er zelfs een vastgepakt. Het was wel een beetje griezelig. Toen we bij de grote krokodillen waren, zagen we zelfs 2 krokodillen paren (sexen). Ze verkopen de babykrokodillen voor 10 dollar aan Vietnamezen die er leren handtassen, schoenen en portefeuilles van maken.

In de late namiddag beklommen we een hoge berg. Bovenop de berg zat Buddha. Er waren ook heel mooie tempels. Toen we beneden aankwamen, vlogen er 3 miljoen of meer vleermuizen uit een grot. Dat hadden we nog nooit gezien!Einde van een leuke dag!

1. Herman:
    9 maart 2019
    Pim en Bilie, amaai....zeg. Er valt wel heel wat te beleven. Die krokodillen en vleermuizen zijn nu wel echt niets voor mij. Brr.... Jullie kleedjes zijn echt mooi. Elke dag lezen we jullie reisverslag....Nog veel plezier.
  2. Patje en Ditte:
    9 maart 2019
    Hey Billie en Pim, wat een avontuur. Ik vind het geweldig dat jullie dit allemaal kunnen meemaken. En wij ook een beetje want ik vind jullie verhalen, foto's en filmpje geweldig. Zo zijn ook wij een beetje mee op reis. Ik kijk al uit naar alle verhalen die nog gaan komen.
    Veel plezier!
  3. Vake:
    9 maart 2019
    Mooi verhaal Billie en mooie foto's. Ik ben jaloers op wat jullie allemaal kunnen meemaken. Pas goed op mama en vooral op papa!
  4. Van.steenwinkel:
    10 maart 2019
    Hallo Allemaal we hebben al gevolgd en mooie fotos
    gezien veel dank op dat op te sturen veel groetjes
    voor allemaal Ghis Ernest
  5. Juf Lynn:
    11 maart 2019
    Wauuw Billie! We hebben net jullie foto's met de klas bekeken. Wij kijken al uit naar je volgende avonturen.
  6. Billie, Pim, Barbara en Steven:
    12 maart 2019
    Dank je wel allemaal voor jullie reacties. Wij vinden het heel fijn dat jullie onze blog volgen. Groetjes!!!