Phnom Penh - Battambang

8 maart 2019 - Battambang, Cambodja

Dag 2 in Phnom Penh. Pim kotst haar ontbijt eruit en skipt de Khmer kookles. Barbara ook, maar zij is uiteraard al een volleerde kokkin. Billie daarentegen leeft haar helemaal uit. Eerst bij het inkopen doen op de lokale markt  - exotisch is zacht uitgedrukt – en daarna tijdens de kookles zelf. Er komt ‘Green mango salad’, ‘Fish Amok’ en ‘Purple sticky rice with coconut’ op tafel. Dat smaakt (beter dan de spin)!

In de namiddag blijven de kindjes in en rond het zwembad hangen. Er staat immers een bezoek aan Rode Khmer Security Office S-21 (Tuol Sleng) en de ‘Killing Fields van Choeung Ek op het programma. Die ongelooflijke gruwel besparen we hen (en jullie). Het volstaat om te noteren dat de Rode Khmer van Pol Pot in amper 4 jaar tijd 1/4de van de Cambodjaanse bevolking in de meest gruwelijke omstandigheden naar de eeuwige jachtvelden stuurde. Van genocides houden we doorgaans geen top-10 bij, maar vreselijker dan dit wordt het niet. Gelukkig kunnen we een vol uur uitwaaien en fijn stof slikken tijdens de tuktuk-rit huiswaarts. Het is spitsuur en dan worden ze helemaal knettergek.

Op dag 3 staat er een ‘ritje’ van 7 uur naar Battambang op het programma. Billie en Pim brengen de tijd grotendeels slapend door. Een klappeke doen met de chauffeur was dan ook geen alternatief, want zijn kennis van vreemde talen beperkte zich tot ‘ok’. “How long do we have to drive?”. “Ok”.
‘s Avonds trekken we naar de night market om wat streetfood te scoren. Papa laat zich ten tweede maal vloeren door een soep die deze keer niet als ‘spicy’ geboekstaafd staat (maar het desalniettemin wel is). Billie en Pim zien het met lede ogen gebeuren. Zij hebben het al wel begrepen en spelen op veilig: noedels, noedels, noedels,...

1. Tim Andries:
    8 maart 2019
    Ziet er goed uit, geniet ten volle, groetjes Tim
  2. Vake:
    9 maart 2019
    Zo'n markt zouden ze hier in Bonheiden ook mogen houden.
    Billie ik vind dat je aan het viskraam een beetje kijkt zoals die vissen.
    Prettig om te volgen!