Tam Coc by Barbara

10 april 2019 - Tam Coc, Vietnam

De laatste week in de Vietnam staat in het teken van toeristische trekpleisters. Na Ha Long Bay (in ons geval Bai Tu Long Bay) gaan we naar Tam Coc. In toeristische brochures staat dit omschreven als  Ha Long Bay op het land. Ook hier rijzen kalksteenrotsen op uit de aarde om het landschap  zijn karakteristieke uitstraling te geven.

Onder één van deze rotsen bevond zich onze thuis voor twee dagen. Voldoende rust voor mama en papa (‘s avonds hoorde je enkel de kikkers kwaken) en een zwembad voor Billie en Pim. Naast zwemmen en rusten, hebben we dag 1 gevuld met een fietstochtje tussen de rijstvelden (Pim zag een mooie Chinese ratslang voor haarfiets oversteken) en de beklimming van de 500 trappen tot de Muatempel. In het midden van de beklimming waren we al zeker een halve liter zweet kwijt We werden gelukkig beloond met een prachtig uitzicht en een verfrissend bezoekje aan de Mua Cave achteraf.

Als je in Tam Coc of omgeving bent, staat er logischerwijze ook een boottochtje over de rivier, langs de rotsen en door de grotten op het programma. Op aanraden van de hotelmanager kozen we een drie uur durende bootocht in buurdorp Trang An in plaats van de boottocht in Tam Coc zelf. De met de voeten roeiende vrouwen uit Tam Coc hebben we dus wel gemist. Om de grootste meute toeristen te ontlopen, stonden we extra vroeg op. Opzet geslaagd: bijna een half uur lang konden we alleen genieten van al het natuurschoon. Tijdens de trip stop je op enkele eilanden die belangrijk waren voor de Trangdynastie, koningen die rond de dertiende eeuw over dit deel van Vietnam regeerden. Daar leek het op een bepaald moment dat wìj de toerischtische attractie waren. Dat Billie en Pim af en toe gevraagd worden om te poseren, zijn we ondertussen wel gewend, maar dat we met de hele familie een fotosessie moeten ondergaan, is iets nieuws! Als we het goed begrepen hebben, zijn we vanaf nu op foto vereeuwigd met de halve bevolking van een klein dorpje in het zuiden van Vietnam. We waren dan ook de enige niet-Aziaten in de vallei...

Op onze route door de wateren van Trang An kwamen we ook op King Kong Island terecht. Dat hier in 2017 de film ‘Kong: Skull Island’ opgenomen werd, dat wisten we al. We hadden echter geen roodgeschminkte Vietnamezen voor een soort tipi’s verwacht. Onderzoek achteraf leerde ons dat dit een aboriginaldorp moest voorstellen dat ook voorkomt in de film. Aha, zo zien aboriginals er dus uit...

De boottrip en zo ook ons verblijf in Tam Coc werd afgesloten met een mooi lied van de Vietnamese dorpelingen bij het terugvaren naar de aanlegsteiger. Mooi momentje!