Afrekening Thailand

7 mei 2019 - Bangkok, Thailand

Ons lijstje:

• In Thailand betalen ze met bath. Eén euro is gelijk aan 35 000 bath. Thailand staat bekend als goedkoop land, maar voor ons viel dat wat tegen. Eigenlijk schrokken we van de prijs van het eten en de accomodatie. In vergelijking met Cambodja en Laos (en vooral met Vietnam) is alles er redelijk prijzig.
  • Het eten was er lekker en ... pikant. Meestal konden we kiezen tussen bestek of stokjes. De ‘hot pot’, onze goedkoopste maaltijd, viel het meest in de smaak.
  • Eén van de belangrijste dingen om bij je te hebben in Thailand, is het adres van het hotel in het Thaise schrift. Anders kan niemand het lezen en geraak je niet ter plaatse.
  • Het leren van de taal hebben we in Thailand snel opgegeven. Net zoals in Vietnam is de toon waarop je iets zegt heel belangrijk en we hadden in Vietnam al ondervonden dat we daar niet zo goed in zijn...
  • Thailand komt op het eerste zicht heel westers over (naar ons gevoel soms te westers). Aan de andere kant zijn er ook bepaalde culturele gewoontes die we niet helemaal begrijpen. Zo kreeg Pim een standje van een oude vrouw omdat ze aan haar voet krabte met een Thais vlagje. De koningsgekte vonden we bijzonder interessant, maar ook helemaal over the top. Om niet te zeggen pathetisch.
  • In april is het in Thailand bloedheet. De meeste dagen liep de temperatuur op tot boven de 40 graden. Door de hoge luchtvochtigheid liep het zweet (vooral bij Steven) regelmatig in sloten van zijn lijf. Zweten 2.0. Gelukkig waren we de de tropische temperaturen al wat gewoon.
  • Als je een strandvakantie wil en rust, schoonheid en gastvrijheid staan hoog op het verlanglijstje, dan is Gumm Lonely Place op Koh Kut zeker een aanrader. Hij slaagde er in om ons een thuisgevoel te geven in de paar dagen dat we bij hem verbleven.
  • Doe in Thailand vooral slippers aan. De keren dat je je schoenen moet uitdoen, zijn niet bij te houden. Geen land voor legerbottinnen.
  • In elk van de landen die we bezochten, waren de mensen zeer behulpzaam en deed men al het mogelijke om een probleem op te lossen. In Thailand leek dat net iets minder het geval te zijn.
  • Bangkok was leuk, maar door de koningskroning waren de belangrijkste bezienswaardigheden gesloten. Maar dat het een boeiende, hectische urban jungle met schitterende tempels en echte volkswijken is, lijdt geen twijfel.

Thailand was leuk, maar we kunnen niet zeggen dat we er ons hart verloren zijn. We misten wat  authenticiteit en karakter. De mensen waren vriendelijk, maar soms hadden we het gevoel dat het toch net iets te gemaakt was. De tempels en de natuur zijn mooi, maar de buurlanden moeten zeker niet onder doen. Met nog 1 land te gaan, blijft Vietnam op 1 staan. Maar misschien zijn we wat verzadigd geraakt of te veel verwend? Indonesië zal het uitwijzen...