Banteay Chhmar

10 maart 2019 - Banteay Chhmar, Cambodja

Paul ijlt

Zondag 10 maart. Paul verjaart en het zou een heuglijke dag worden...

Heuglijk omdat we naar Banteay Chhmar rijden, dat zeker. Banteay Chhmar ligt in het uiterste noordwesten van Cambodja, dicht tegen de Thaise grens, en wordt amper bezocht door onze witte medebroeders. Toppie dus! We logeren er bij de lokale bevolking en hebben het indrukwekkende Khmer tepelcomplex uit de 12de eeuw helemaal voor ons alleen. Geen blanke ziel te bekennen. Maar dat maakt het nog geen heuglijke dag voor Paul. De jarige kampt immers met een iets te vlot functionerende uitlaatpijp en laat het bezoek aan de tempel aan zich voorbij gaan, in het geheel niet voorbereid op wat hem die namiddag te wachten staat...

Terwijl de rest van het gezelschap onder de brandende zon over Khmerruïnes klautert, ligt Paul te soezen in zijn hangmat. Hij zweet, is misschien wat koortsig, voelt de bloedhete namiddag voorbijglijden... en krijgt het verrassende gezelschap van een geüniformeerde politieagent die hem vriendelijk toelacht en in de hangmat naast hem plaatsneemt. Luttele minuten later zakt Paul weg in een tropische droom. Dansende Khmer, lachende boeddha’s, sissende cobra’s... Tot hij de hangmat uit moet om de hoogste nood te lenigen. De politieagent is er niet meer, zijn pistool ligt op tafel. Doodgewone situaties die ook in Antwerpen zouden kunnen plaatsvinden. Wanneer hij de toiletdeur nadert, hoort hij luid gehijg. Iemand neemt achter de deur een bad en geniet met volle teugen. Beleefd als hij is, wacht Paul netjes voor de deur. Groot is echter zijn verbazing als de politieman drijfnat buiten komt, met zijn kleren nog aan. Paul, die vlot Khmer spreekt, meent te verstaan dat hij hem toezucht dat het heet is. En dat het deugd heeft gedaan. Wanneer Paul halfcomateus terug naar zijn hangmat sloft, ligt de politieman uit te druipen. Onder zijn hangmat ligt een plas. Hij zucht nog steeds. Bloedheet... Alle wordt opnieuw wazig en Paul herneemt zijn droom waar hij geëindigd was: dansende cobra’s, sissende danseressen, zweterige, kronkelende lijven, ... Tropical heat, het zweet loopt van zijn voorhoofd tot gekreun en gekreuch een definitief einde maken aan zijn droom. De politieagent zit naast hem, nat, en toont hem op zijn gsm enkele filmpjes die de gewone cinema’s niet gehaald hebben... Het was een heuglijke dag. Paul, kersvers 73 jaar. Nam er iemand eigenlijk zijn temperatuur?

En wat wij ondertussen beleefden, zie je op onze videopost en foto’s...