Chiang Rai en Chiang Mai

23 april 2019 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Rai by Pim

We zaten 2 dagen op een boot te niksen. Dat was een beetje saai, maar mama en papa vonden het heel mooi. Toen kwamen we in Thailand aan. In Chiang Rai gingen we naar een witte tempel. Die glom van al de spiegeltjes. De zon scheen er op en het licht weerkaatste in je ogen. Het was een beetje grappig. Het was wel met een Boeddha en zo, maar je vond er ook de Minions, Michael Jackson, Hello Kitty, Elvis, Spiderman, Angry Bird, Harry Potter,... Er was ook een leeuwenfamilie met gezichten in met een mama, papa en welpjes. We hebben er een foto genomen. Aan het plafond hingen allemaal kettinkjes. Het was echt heel speciaal en hij is nog niet helemaal af. Ze moeten er nog wel 50 jaar aan verder werken.

Daarna gingen we naar de zwarte tempel [Baandam]. Die was wel een beetje raar, want er waren veel dode dieren en heel veel schelpen. Er lagen dode babykrokodillen en zo op de grond en ook  schedels en dode wolven. Het was eigenlijk wel cool.

En dan kwam de blauwe tempel. Dat was sjiek, heel sjiek. Er stonden witte boeddha’s en heel de tempel was blauw geschilderd. Dat vond ik de sjiekste tempel van de drie.

Chiang Mai by Billie

Op papa’s verjaardag gingen we naar de zoo van Chiang Mai. Er waren heel leuke dieren: jaguars, witte leeuwen, reuzepanda’s, tijgers. Eerst gingen we naar de giraffen en die mochten we al meteen voederen. Ook de jaguar mochten we een stukje vlees geven. De reuzepanda’s aten zelf bamboe. Er was zelfs een oeran oetang die rode limonade dronk uit een flesje. Dat is helemaal niet goed voor hem. Toen we gingen lunchen, kwam er een pauw uit de vuilbak eten. Toen we terug naar de uitgang gingen, begon het megahard te onweren. De otters waren heel bang en piepten.

De volgende dag mochten we Thais koken. Eerst gingen we naar de markt. Daar heeft de kok wat uitleg gegeven over wat ze allemaal verkopen op de markt. Op de kookboerderij gingen we eerst kruiden plukken. Daarna gingen we aan het koken, papa en ik en mama met Pim. Eerst maakten we gele en rode currypasta, daarna soep met kokosmelk en vervolgens een curryschotel, gewokte noedels en een bananendessert. We aten alles op en het was superlekker.

Vandaag en gisteren bezochten we een opvangcentrum voor olifanten, buffels, paarden, honden en katten (Elephant Nature Park). Ze hebben er 84 olifanten, maar sommige zijn gehandicapt. Dat komt omdat ze hard moesten werken, uit een circus komen, op een landmijn trapten of omdat ze dienden als rijdier voor toeristen. Hier worden ze goed verzorgd en mag er niet op de olifanten gereden worden. We maakten hun eten klaar en mochten ze ook voederen en met de honden wandelen. ‘s Nachts trompetterden de olifanten ons wakker (behalve Pim, die sliep door) want ze stonden vlak naast onze kamer. Ik was bang en kroop bij papa in bed. Zo sliep ik nog wel goed, maar papa niet meer.

En toen kwam er een olifant met een lange snuit en ons verhaaltje is uit.

1. Juf Lynn:
    Hallo Billie,
    We hebben vanmorgen je tweede kaartje gekregen.
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat.
    Wij hebben net twee weken paasvakantie gehad.
    Eerst was het nog koud en regen maar de laatste dagen was het héél warm en droog.
    Allemaal zijn we terug fit voor de laatste maanden school.
    We kijken uit naar je volgende avonturen.
    Hopelijk tot snel!
    De kinderen van 3B & juf Lynn
  2. Roel:
    23 april 2019
    Amuseer jullie maar nog goed ... tot binnenkort !!
  3. Marie noor:
    23 april 2019
    hoi Billie ik mis je super hart leuk om te zien dat je onze keting aan hebt de twee weken.paasvakatie zijn al voorbij ik ben al aan het aftelen tot je er weer bent. ik al je vidoes al gezien.zo te zien is het daar wel leuk he stuur
    iets terug groetjes Marie Noor voor Billie