De keizerlijke stad Hue by Pim

2 april 2019 - Hue, Vietnam

Hue is de keizerlijke stad omdat de Keizer [de Nguyen dynastie] er vroeger woonde. De Keizer woonde er in een keizerlijk paleis in de Purperen Stad. Er mochten maar enkele mensen komen: de keizerlijke familie, de mandarijntjes [Mandarijnen] en de keizerlijke olifanten. Die moesten op hun knietjes de keizerlijke stad binnen kruipen omdat ze anders met hun rug tegen de bovenkant van de poort botsten.

De Keizer had heel veel hofdames en dienstmeiden. De dienstmeiden moesten vanaf 8 jaar de Keizer helpen. Ze konden geen kind zijn en ze moesten altijd een beetje wakker blijven terwijl ze sliepen. Als de koningin gilde, moesten ze opstaan. Ze hadden geen tijd om heimwee te hebben en moesten heel stil door de gangen van het paleis lopen.

Sommige keizers hadden wel 300 vrouwen [officiële echtgenotes en concubines] en 150 kinderen. Daarom lopen er in de stad Hue vandaag zelfs nog altijd veel hoogheidjes rond die familie zijn van de Keizer. Eén van de keizers had wel 150 vrouwen, maar kon geen kinderen krijgen. De Keizer wandelde zelf niet. Hij zat in een kajuitje en de onderdanen droegen hem.

Toen ze nog leefden, mochten de keizers zelf kiezen hoe hun graf eruit zag. Ze overdreven wel een beetje. Er was zelfs een klein keizertje, even groot als Billie, en die had een supergroot graf. Het was een heel park en je moest 127 trappen op om naar zijn graf te gaan. Overdreven hé? Hij heeft nooit gezien hoe zijn graf er uit zag, want hij stierf voor zijn graf klaar was. Aan het graf stonden ook stenen mandarijntjes en krijgers. Rond de palen kronkelden draken met diamantjes als oogjes. De muren werden versierd met allemaal vleermuizen en draakjes. Ze sloegen borden en glazen kapot om de muur met mozaïekjes te versieren. Stom hé?

Ik vond de keizerlijke stad heel mooi omdat er veel draakjes waren en de paleizen hadden mooie kleuren en veel goud.* En ook omdat er telefoonkotjes stonden met draken in. Maar zelf zou ik niet graag een Keizer of een koningin zijn omdat je dan nooit leuke dingen mag doen en altijd bij iemand moet blijven.

Keizerlijke groetjes uit Hue,
Pim

1. Ine Herten:
    3 april 2019
    Ik vind het heerlijk om jouw verhalen te lezen, Pim! ❤
  2. Oma Anja en opa Fons:
    3 april 2019
    Tof, al die mooie verhalen, leuke foto's en video's! Zo lijkt het net of we er een beetje bij zijn en we toch dicht bij jullie zijn. Dikke kus van opa Fons en oma Anja
  3. Nicole:
    4 april 2019
    Ik heb er ook van genoten grtjs van Ronny en Nicole
  4. Magda Cools:
    13 april 2019
    Mooi verhaal Pim.Geniet nog van al het mooie dat je nog te zien zult krijgen!
    Kamiel en Magda