Omgeving Siem Reap (Tonle sapmeer) - Het drijvende dorp by Pim

14 maart 2019 - Siem Reap, Cambodja

Er waren huizen op het water en daar woonden mensen in. Die huizen drijven eigenlijk op een meer [Tonle Sap]. Daar zijn we met de boot door gevaren. We zijn  in een soort restaurantje een Fanta gaan drinken. Ze verkochten er Boeddhaatjes en ook rijstwijn met slangen en schorpioenen in. Er zaten ook krokodillen. We hebben er tot 5 leren tellen en schrijven in de taal van de mensen [Khmer]. Er was ook een school en die dreef ook. De kinderen vaarden er naartoe met kleine bootjes. Ze waren zelf kapitein! In de drijvende huisjes waren winkeltjes en ‘groenteboertjes op het water’ – bootwinkeltjes dus – die van huisje naar huisje vaarden. s’ Avonds kijken ze televisie op batterijtjes. Die moeten ze na een paar dagen laten opladen. Als ze kaka of pipi moeten doen dan doen ze dat op een toilet, maar al de pipi en kaka plonst in het water. En de mensen zwemmen daar in! Ze vissen in het meer. Er zijn altijd zwarte vissen (de lekkerste) en soms ook witte als het water stijgt. Als het water daalt, kruipen de zwarte vissen in de modder om te overleven. Zo blijven ze koel. Er leven ook zeldzame vogels [visarenden] die maar 2 eieren per jaar leggen. De mensen zeggen dat die 2 eieren een jongen en een meisje zijn en dat ze later met mekaar gaan trouwen. Maar dat weet ik toch niet zo zeker.

‘s Avonds gingen we naar het circus [www.phare.org]. Er waren natuurlijk acrobaten, maar geen clowns. Ze deden heel moeilijke truukjes. Er was één meisje bij die goed split kon. Er was er ook één die gekken bekken naar mij trok en me schrik aan jaagde. Een mens sprong op papa zijn schoot en zat te snikken op zijn schouder. Hij hing vol zweet. De acrobaten speelden eigenlijk een soort van verhaaltje. Dat ging over een slechte koning die iemand had ingehuurd die heel goed met een diabolo kon spelen. Hij kon er zelfs 2 opvangen. De koning wilde macht krijgen en had zijn beste vrienden uitgeschakeld. Hij kreeg op het einde spijt en ze hebben hem vergeven. Daarna was het feest. Alle mensen mochten op het podium komen en we mochten zelfs foto’s trekken met de acrobaten. Het was superleuk!

1. Verena, Yannick en Sofie:
    19 maart 2019
    Wat een leuke ervaringen die jullie daar hebben!! Geniet ervan! Wij zijn een beetje jaloers 😊